Poslouchejte na Spotify nebo Apple Podcasts.
Vítejte u dnešní epizody, ve které se podíváme do fascinujícího světa generací. Každá generace má své unikátní charakteristiky, hodnoty a pohled na svět, které ovlivňují, jak žijeme, pracujeme a komunikujeme. Od tradičních hodnot generace Baby Boomers přes rebelskou povahu generace X až po internetovou generaci Z – podíváme se na to, co jednotlivé skupiny formovalo, co je odlišuje a jak přistupují k životu, rodině a práci.
Tichá generace (do roku 1945)
Nejstarší generace, generace praprarodičů, jsou lidé, kteří se narodili před rokem 1945. Tato generace zažila obě světové války a velkou hospodářskou krizi, první část svého života tedy prožila ve velké nejistotě. Jsou to lidé velmi loajální jak k práci, tak k rodině. Jsou disciplinovaní, váží si vzdělání a vzhlížejí k autoritám. Říká se jim “tichá” generace, protože jsou zvyklí vyhýbat se konfliktům a soustředit se na vlastní životní klid a harmonii. Tato generace uznává tradiční hodnoty jako je manželství, rodina a víra. Vyrůstali v době, kdy nebyl dostatek, takže jsou zvyklí šetřit a neplýtvat.
Baby Boomers (1945 – 1965)
Děti tiché generace, které se narodily po válce, se nazývají Baby boomers. Tato generace se oproti svým rodičům umí odvázat, ale stejně jako starší generace je hodně pracovitá a dává velký důraz na rodinný život. Boomeři mají rádi klid a pořádek, v mládí byli často velmi ambiciózní, aby se mohli dobře postarat o rodinu. Zažili prosperitu a finanční růst a věří, že tvrdá práce přinese velký úspěch. Dnes se tato generace stará nejen o své staré rodiče, ale také o nemladší generaci – o svá vnoučata. Sice v mládí neměli moderní technologie, ale přijali je v dospělosti a naučili se s nimi dobře manipulovat. Často jsou aktivní na sociálních sítích.
Generace X (1966 – 1979)
Této generaci se v českém a slovenském prostředí také říká “Husákovy děti” podle komunistického politika (a také prezidenta) Gustáva Husáka. Během jeho politické éry se totiž v Československu objevila velká populační vlna. Rekordní počet narozených dětí byl v roce 1974, kdy přišlo na svět 200 000 miminek. Příslušníci této generace byli v mládí hodně sami doma, protože jejich rodiče trávili hodně času v práci. Z toho také plyne velká nezávislost a samostatnost generace X. Narozdíl od svých rodičů už tato generace nechce trávit tolik času prací a hledá větší flexibilitu a rovnováhu mezi pracovním a rodinným životem. Nemají problém pracovat přesčas, protože chtějí dosáhnout finanční nezávislosti. Zároveň mají trochu strach experimentovat, není proto zvláštní, že zůstávají ve stejné práci většinu svého života. Lidé narození v tomto období pořád ještě chtějí mít děti a zakládat rodinu a většinou to udělali relativně brzo. Zároveň je to první generace silných žen, které nechtějí jen zůstat doma s dětmi, ale pracují taky na své kariéře. Díky politickým skandálům a ekonomickým krizím během svého mládí má tato generace tendenci být skeptická vůči vládě, institucím a velkým korporacím. Raději spoléhají sami na sebe a zpochybňují tradiční autority.
Generace Y (1980 – 1994)
A teď přichází na řadu první část mileniálů. Generace “osmdesátkových” a “devadesátkových” dětí je liberální, sebevědomá, ambiciózní, komunikativní a otevřená novým myšlenkám. Celý svůj život tito lidé prožili v klidu bez větších politických, válečných nebo ekonomických krizí a během jejich života se svět absolutně globalizoval. Také je to první generace, která už od dětství vyrůstala obklopená moderními technologiemi, a proto umí jejich potenciál plně využít. Byli u zrodu sociálních sítí, které se staly běžnou součástí jejích každodenních životů. Jejich největší prioritou je svoboda a jejich hlavním životním posláním je mít hodně peněz a užívat si život. V práci chtějí vidět především vyšší smysl, peníze pro ně nejsou cílem, ale prostředkem. Chtějí cestovat, nechtějí pracovat přesčas a mají podnikavého ducha, proto se právě z lidí této generace stávají takzvaní digitální nomádi – lidé, kteří ke své práci potřebují pouze počítač a internetové připojení, proto můžou pracovat odkudkoliv. Nejčastěji se digitálními nomády stávají lidé pracující v IT, různí podnikatelé, influenceři, designéři nebo copywriteři.
Generace Z (1995 – 2010)
Druhá část generace mileniálů jsou takzvaní “Gen Z”, kterým se také může říkat internetová generace. Jsou to lidé, kteří internet používají ve všech sférách svého života. Jsou zvyklí přes internet a sociální sítě sdělovat své názory a lehce se přizpůsobují novým trendům. Mobilní telefon je pro ně nejlepší přítel, využívají ho k učení, zábavě i komunikaci. Jsou vynalézaví, kreativní, flexibilní ale zároveň jsou trochu líní, protože jsou zvyklí využívat technologie na maximum. Oceňují autentičnost, rádi ukazují svou jedinečnost a preferují módu značek, které jsou transparentní. Rádi diskutují o globálních problémech jako je klimatická změna nebo sociální nerovnosti, proto se aktivně angažují v udržitelném životním stylu, podporují diverzitu a inkluzi. Chtějí mít pozitivní vliv na svět. Vyrůstali v době informačního přesycení, a to ovlivnilo jejich způsob zpracování informací. Rychle se orientují ve velkém množství obsahu, ale jejich pozornost se často zaměřuje jen na krátké a vizuálně atraktivní formáty (např. TikTok nebo reels). Pro Gen Z je klíčová flexibilita, preferují alternativní typy vzdělávání a podnikání. Využívají online kurzy a workshopy spíš než tradiční formu učení. Tato generace mění pravidla hry – od způsobu komunikace až po to, jak vnímáme práci, udržitelnost a vztahy ve společnosti.
Generace Alfa (2010+)
Nejmladší žijící generací je generace Alfa. O této generaci toho ještě mnoho nevíme, protože její členové ještě nedospěli, proto nemáme dostatek informací k jejich charakteristice. Víme ale, že je to generace, která už od narození je vystavena technologiím a už od útlého věku si na nich buduje závislost. Přestože technologie přináší mnoho výhod, generace Alfa bude čelit výzvám spojeným se závislostí na obrazovkách, omezením fyzických aktivit a psychickými dopady (např. vliv sociálních sítí na sebehodnocení).
Do jaké generace patříte vy? Souhlasíte s tím, jak jsou jednotlivé generace charakterizovány?
Další materiály:

https://www.ceskatelevize.cz/porady/16356529506-nase-generace/