Je fajn mít vždycky v zásobě nějakou tu aktivitu, když zbývá posledních pár minut do konce lekce, potřebujete studenty rozveselit a zaujmout nebo je rozehřát na začátku. A nejen k těmto účelům mohou posloužit karty s lokacemi. (PDF stáhnete na konci článku)
Karty jsou ideální pro začátečníky, kteří se právě učí orientovat ve městě, ale i pro pokročilejší studenty, kteří se učí prepozice a formy jednotlivých pádů. Sepsala jsem vám pár her, ke kterým se karty dají použít.
1. Pictionary
Hra, kterou si zahraje úplně každý začátečník. Může se hrát ve skupinkách nebo s celou třídou, soutěžně nebo jen tak. Jeden student si vezme kartičku se slovem a jeho význam nakreslí na papír nebo na tabuli. Ostatní hádají, jaké slovo to je. Uhodnuté karty se mohou počítat jako skóre pro studenta nebo pro tým, pokud chcete podpořit soutěživost.
2. Hádej, kde jsem
Podobný princip jako Pictionary, ale tentokrát se slovo nekreslí. Slovo musí student vysvětlit. S touto variantou si můžete pohrát podle pokročilosti studentů. Můžete zkusit používat jen slovesa (co tam děláme), popisovat objekty, které tam vidíme atd.
3. Třídění karet podle rodu
Nechte studenty roztřídit karty do 3 skupin podle rodu. Můžou to dělat samostatně, ve dvojici, ve skupině, všichni společně pomocí magnetů na tabuli nebo roznášet karty na jednotlivá „stanoviště“ ve třídě.
4. Třídění podle prepozice
Tato varianta má stejný princip jako předchozí hra, ale tentokrát se tvoří 3 skupiny podle toho, s jakou prepozicí jednotlivé lokace nejčastěji používáme. Tuto aktivitu lze hrát při tréninku prepozic lokace (kde? v – na – u) a potom ještě s prepozicemi směru (kam? do – na – k). Je ale nutné si jednotlivé lokace projít dopředu, protože ne vždy je odpověď jednoznačná. Například slova jako moře nebo řeka se mohou pojit se všemi prepozicemi podle kontextu.
5. Těžký den – tvoříme věty
Zamícháme karty a poté je jednotlivě z balíčku otáčíme. Tvoříme nekonečný příběh o tom, odkud a kam jsme šli, jeli nebo letěli. Tato aktivita slouží jako trénink forem genitivu sg. a akuzativu sg. (používáme prepozice z / od a do / na). Například: Student A – Z letiště jsem jel na poštu. Student B – Z pošty jsem šel na náměstí. Student C – Z náměstí jsem letěl do New Yorku. Opět pozor na slova, která mohou být použita s prepozicemi k / u. Buď je můžete z balíčku vyřadit, nebo na to studenty upozornit.
6. Pexeso
Musím vůbec k této hře něco dodávat? Pokud si chcete zahrát pexeso, rozstřihněte karty podél přerušované čáry. Případně lze obrázky jen spojit se slovy, pokud není dost času na plnohodnotnou hru:)
7. Kvarteto
Karty se dají použít jako kvarteto. Na začátku hry si rozdělte jednotlivé lokace do skupin po čtyřech. Snažila jsem se je logicky rozřadit následovně:
Cestování: nádraží – zastávka – letiště – metro
Ve městě: kostel – náměstí – ulice – muzeum
Příroda: les – louka – park – zahrada
U vody: moře – řeka – jezero – rybník
Instituce: banka – škola – pošta – nemocnice
Doma: obývák – koupelna – kuchyň – ložnice
Státy: Česká republika – Německo – Velká Británie – Rakousko
Města: New York – Praha – Londýn – Berlín
Obchody a služby: restaurace – obchod – supermarket – kavárna
8. Aktivity
Pro tuto verzi hry budete potřebovat buď herní plán, kostku a figurky nebo postačí jen kostka. Základem hry je to, že student vysvětluje partnerovi / týmu / třídě slovo, ale kostka (nebo herní plán) určí, jakým způsobem – kreslením, vysvětlováním nebo pantomimou. Je to v podstatě kombinace 1. a 2. hry. Herní plán pro Aktivity najdete tady.
9. Pětiminutovka na slovní zásobu
Učitel vylosuje náhodné slovo a dá studentům 1 minutu na to, aby napsali co nejvíce slov – asociací na toto téma. Pro pokročilejší studenty lze kritéria ztížit například tím, že zadáte, od kterých konkrétních písmen mají slova být, případně opět mohou vymýšlet slova jen jednoho slovního druhu. Jako další level je možné nechat studenty psát příběhy (lokaci použít jako hlavní motiv příběhu nebo vylosovat více karet a tato slova v příběhu použít).
10. Města
A na závěr musím dát tip na svá oblíbená Města. Vysvětlení najdete v jednom ze starších příspěvků. Skládejte karty za sebe – ulehčí to kontrolu jako pro vás, tak pro studenty, jelikož budou mít slova dobře na očích.
Karty ke stažení zde:
Napadl vás další způsob, jak karty použít? Podělte se s ostatními v komentářích zde, na Facebooku nebo mi napište na Instagramu 🙂
Doufám, že přijdou karty k užitku. Hodně zábavy!
F.